Tuesday, August 6, 2013

resepi mama carie




resepi, mama carie, mama carrie, mama carey, cara2 buat mama carie,kuih raya,biskut raya,


mama carie ni memang biskut peveret mun..
tahun lepas mak mun ada buat..tp xsempat nak raya dah habes..haha
so tahun ni kteorang buat banyak2..

antara bahan2 yang diperlukan :

untuk biskut :
  1. 400g tepung gandum*
  2. 300g mentega
  3. 2 sudu besar tepung jagung*(diayak bersama)
  4. 100g gula aising
  5. 1sudu kecil esen vanilla
untuk icing dia pulak...bahan2 nye :
  1. 2 biji putih telur
  2. 150g gula aising
  3. 1 sudu kecil tepung jagung
  4. pewarna coklat/serbuk koko untuk hiasan/lorekan corak


mula2.. kita pukul mentega,gula aising sampai kembang..mun guna planta untuk biskut kali ni..

resepi, mama carie, mama carrie, mama carey, cara2 buat mama carie,kuih raya,biskut raya,


kemudian masukkan esen vanilla kedalam adunan tadi..kacau hingga sebati
sudah sebati..masukkan tepung yang diayak tadi sedikit demi sedikit sehingga adunan tadi tidak melekat di tangan atau menjadi doh..


resepi, mama carie, mama carrie, mama carey, cara2 buat mama carie,kuih raya,biskut raya,


selepas tu canaikan doh tadi dan mula terapkan acuan 
susun diatas dulang yang telas dicalitkan dengan mentega


resepi, mama carie, mama carrie, mama carey, cara2 buat mama carie,kuih raya,biskut raya,


ketepikan dulu biskut tadi..kita buat aising dia pulak..
putarkan putih telur sehingga kembang..
bila dah kembang..masukkan gula aising sedikit demi sedikit..
diikuti dengan tepung jagung




putar sehingga sebati..
asingkan sedikit untuk dijadikan hiasan
masukkan pewarna/serbuk koko ke dalam adunan yang diasingkan tu..kalau nak guna warna lain pon bole..


resepi, mama carie, mama carrie, mama carey, cara2 buat mama carie,kuih raya,biskut raya,


sapukan aising tadi ke atas biskut tadi
kemudian bolela lorekkan warna coklat tadi keatas biskut..mun guna pengcukil gigi
buat je hiasan ikut suka..
masa ni la korang nak tunjuk kekreatifan korg sumer..heeee


resepi, mama carie, mama carrie, mama carey, cara2 buat mama carie,kuih raya,biskut raya,


bakar biskut mama carie ni selama 20 minit dengan suhu 180c..
siappppppppp!!!!!!


resepi, mama carie, mama carrie, mama carey, cara2 buat mama carie,kuih raya,biskut raya,



sedappppppppp O,O


12 comments:

Norhasniza Khalid said...

sangat sedap kuih raya ni,.. pandai cik mun buat..
selamat hari raya cik mun.. :)

Cik YuYu said...

sedapnyaaaaaaaaaa!!! tak sabaq nak raya! selamat hari raya !

A Lady from Machang said...

sedapnya !!!!

Uncle Lee said...

Hi, Love your cookies. Ada lagi?
Saya mengambil peluang ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri kepada semua rakan saya di Malaysia dan di mana jua anda bearada.

Selamat sejahtera kepada anda sekeluarga.
Semadikan satu lagu dalam hati mu dan semoga sentiasa ceria.
Teman mu dari Canada.
Lee.

Syarafi[skyforce331] said...

pergh sedapnyaa!!...pandainyaa....selamat hari raya..kad raya ada kat blog fi :D

Sya Chot .. said...

rajin sungguh mun buat kuih raya..bestnya..selamat hari raya yer mun :)

dilaella Ella said...

suka makan biskut ni :)

Am_Mir said...

Sedapnya! Sedapnya! sedapnya!
Kuih ni pun feveret Mira jugak >.<

E'in said...

ein dh lame xmkn kuih nie.. dh jarang jumpe kuih nie kat umah org...

Yun Sing said...

Comelnya :0 Sedap pulak tu :o

saraCID said...

Kenapa ye biskut sy buat xjd cantik color atasnya bila dh masak? Xberkilat & putih mcm cik mun bt.. Sy punya jd kering & merekah.

Cik Mun said...

mungkin suhu oven tu terlalu panas..cuba turunkan sikit suhu dia..sebab kadang2 lain oven..lain suhu yang kita guna